شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود یک اختلال شایع است که باعث درد، سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی طبیعی شانه می شود. ناتوانی ناشی از آن می تواند جدی باشد و در صورت عدم درمان، وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود. این بیماری عمدتاً افراد 40 تا 60 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد – زنان بیشتر از مردان.

ما به طور کامل نمی دانیم که چه چیزی باعث ایجاد شانه یخ زده می شود، اما احتمالاً یک فرآیند التهابی در آن دخیل است. گاهی اوقات یخ زدگی به این دلیل رخ می دهد که شانه برای مدت طولانی در اثر جراحت، جراحی یا بیماری بی حرکت بوده است. در بسیاری از موارد علت مبهم است. خوشبختانه، شانه یخ زده حتی بدون اقدامات درمانی نیز در اغلب موارد بهبود پیدا می کند.

شانه نسبت به سایر قسمت‌های بدن دامنه حرکتی وسیع‌تر و متنوع‌تری دارد. به طور عمده بر روی یک آرایش توپ و سوکت به نام مفصل گلنوهومرال می چرخد، که بالای استخوان بازو (استخوان بازو) را به قسمتی از کتف (تیغه شانه) به نام حفره گلنوئید می پیوندد. 

مفصل گلنوهومرال به حرکت شانه به جلو و عقب کمک می کند و به بازو اجازه می دهد تا بچرخد و از بدن به سمت بیرون کشیده شود. یک کپسول انعطاف پذیر پر از روان کننده ای به نام مایع سینوویال از مفصل محافظت می کند و به حرکت نرم آن کمک می کند. کپسول توسط رباط هایی احاطه شده است که استخوان ها را به استخوان ها متصل می کند، تاندون هایی که ماهیچه ها را به استخوان ها می بندند و کیسه های پر از مایع به نام بورسا که تاندون ها و استخوان ها را در حین حرکت محافظت می کند، احاطه شده است. نوار ماهیچه ها و تاندون هایی که شانه را تثبیت می کند و حرکات آن را کنترل می کند روتاتور کاف نامیده می شود. این ساختار پیچیده از بافت‌های نرم، انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز شانه را نشان می‌دهد، اما آن را در برابر ضربه و همچنین سایش و پارگی مزمن آسیب‌پذیر می‌کند.

به طور معمول، سر استخوان بازو به آرامی در حفره گلنوئید، فرورفتگی در کتف، حرکت می کند. زمانی که کپسول محافظ مفصل گلنوهومرال منقبض و سفت می شود، شانه منجمد می شود. بافت اسکار (چسبندگی) نیز ممکن است بین کپسول مفصلی و سر استخوان بازو ایجاد شود.

شانه یخ زده چگونه اتفاق می افتد؟

این فرآیند معمولاً با آسیب (مانند شکستگی) یا التهاب بافت‌های نرم، معمولاً به دلیل آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد مانند بورسیت یا تاندونیت روتاتور کاف شروع می‌شود. التهاب باعث دردی می شود که با حرکت بدتر می شود و دامنه حرکتی شانه را محدود می کند.

هنگامی که شانه به این ترتیب بی حرکت می شود، بافت همبند اطراف مفصل گلنوهومرال – کپسول مفصل – ضخیم شده و منقبض می شود و ظرفیت طبیعی خود را برای کشش از دست می دهد. تلاش برای جلوگیری از درد ناشی از حرکت شانه منجر به انقباض بیشتر کپسول می شود. استخوان بازو فضای کمتری برای حرکت دارد و ممکن است مفصل مایع سینوویال روان کننده خود را از دست بدهد. در موارد پیشرفته، نوارهایی از بافت اسکار (چسبندگی) بین کپسول مفصلی و سر استخوان بازو ایجاد می شود.

ایجاد این بیماری ممکن است دو تا نه ماه طول بکشد. اگرچه ممکن است درد به آرامی بهبود یابد، سفتی ادامه دارد و دامنه حرکت محدود می‌ماند.

درمان شانه یخ زده

اگر فکر می کنید شانه یخ زده دارید یا در حال رشد هستید، برای معاینه فیزیکی به پزشک یا فیزیوتراپیست شانه مراجعه کنید. برای ارزیابی دامنه حرکتی شانه، فیزیوتراپیست از شما می‌خواهد که حرکات مختلفی را با بازو انجام دهید، مانند دست زدن به سینه برای لمس شانه مقابل یا پایین کمر برای لمس تیغه شانه مخالف. او ممکن است برای اطمینان از اینکه مشکل زمینه‌ای دیگری مانند تغییرات آرتریت یا دررفتگی وجود ندارد رادیوگرافی بگیرد. ممکن است برای بررسی پارگی روتاتور کاف دستور MRI داده شود.

درمان شانه یخ زده بر تسکین درد و بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی شانه متمرکز است. پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن (Motrin، Advil) یا ناپروکسن (Aleve، Naprosyn، Anaprox) را توصیه کند.

یک کیسه یخ که به مدت 10 تا 15 دقیقه چندین بار در روز روی شانه قرار می گیرد نیز می تواند به کاهش درد کمک کند.

ممکن است به شما یک تزریق کورتیکواستروئید به مفصل شانه یا بافت های نرم داده شود.

اما بهترین درمان شانه یخ زده درمان فیزیوتراپی است که ابتدا روی تمریناتی که کپسول مفصلی را کش می دهد و بعداً روی تمرینات تقویتی تمرکز می کند.

یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که تا چه حد به خودتان فشار بیاورید و می تواند تمرینات مناسب را به شما آموزش دهد. هنگامی که محدودیت های خود را یاد گرفتید، می توانید بیشتر تمرینات خود را به تنهایی در خانه تمرین کنید.

همانطور که برای کشش کپسول شانه کار می کنید، باید از هر گونه فعالیتی که نیاز به دست زدن، بلند کردن یا هر چیز دیگری که درد شما را تشدید می کند، اجتناب کنید.

اگر برنامه تمرینات شانه منجمد را با جدیت دنبال کنید، احتمالاً بتوانید سطح معمول فعالیت خود را از سر بگیرید (بیش از 90٪ افراد با این اقدامات غیرجراحی بهبود می یابند). اما بهبودی کامل شانه یخ زده به زمان نیاز دارد – از چند ماه تا دو یا سه سال.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی زندگی (بهترین فیزیوتراپی کرج) خدمات تخصصی فیزیوتراپی را برای درمان شانه یخ زده ارائه می دهند.

 

کلمات مرتبط :

علائم شانه یخ زده – بهترین درمان درد شانه – فیزیوتراپی شانه در کرج – بهترین کلینیک فیزیوتراپی کرج – فیزیوتراپی برای درد شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست